Copyright © 2024 Eldupphör AB
BAS P/U kan kännas som ett snårigt område som kan ge vem som helst gråa hårstrån. Vem ska egentligen göra vad och hur går arbetet till i praktiken? Här benar vi ut de vanligaste begreppen och gör dig klokare i ämnet.
Arbetsmiljölagen kräver att byggherren ansvarar för att utse BAS P/U och lagen beskriver även vem som ska ansvara för vilket ansvarsområde. Utöver att utse BAS P/U är byggherren den som har samordningsansvar på fasta driftsställen och ser till så att slutdokumentation tas fram. Denne ska även se till så att en anpassad arbetsmiljöplan upprättas och finns tillgänglig på arbetsplatsen.
P står för Projektering och den som är BAS P på en byggarbetsplats ansvarar för att arbetsmiljön under utförandeskedet har goda förutsättningar att bli så bra som möjligt. BAS P har med andra ord en viktig nyckelroll inom arbetsmiljön på arbetsplatsen arbetsuppgifterna innefattar att förebygga olyckor, inrätta skyddsanordningar, säkerställa att arbetsmiljöreglerna följs och upprätta slutdokumentation.
U står för Utförande och rollen som BAS U innebär att samordna samtliga arbetsmiljöfrågor på byggarbetsplatsen. Samordningen innebär att bland annat uppdatera arbetsmiljöplanen vid behov och genomföra skyddsronder. Likt BAS P ska BAS U förebygga olyckor och se till så att arbetsmiljöreglerna efterlevs på byggarbetsplatsen. BAS U har även ansvar för att maskiner kontrolleras och besiktigas och att de som utför arbetet har giltigt certifikat.
För att kunna agera som BAS P/U krävs utbildning. Utbildningen ger kunskap om aktuella lagar och föreskrifter, hur en arbetsmiljöplan (AMP) upprättas, riskanalys på arbetsplatsen, vem som ansvarar för vad, hur skyddsarbetet ska organiseras samt riskbedömning. För att bli certifierad krävs det att bli godkänd på det obligatoriska slutprovet.
Hur lång utbildningen är varierar, oftast är längden mellan en till två heldagar. Efter genomförd och godkänd utbildning ska deltagaren känna sig trygg i rollen som BAS P/U. I dagsläget bör intyget förnyas vart 3:e år.
För dig som vill grotta ner dig i regelverket finns Byggnads- och anläggningsarbete (AFS 1999:3) som beskriver i mer detalj parternas olika ansvarsområden, vad som gäller vid transport av material till och från arbetsplatsen samt lämplig skyddsutrustning. 1 januari 2025 blir AFS 1999:3 indelad i AFS 2023:13 Risker vid vissa typer av arbeten, AFS 2023:3 Projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter, AFS 2023:12 Utformning av arbetsplatser och AFS 2023:9 Produkter – stegar, ställningar och viss annan utrustning för arbete på höjd, samt vissa trycksatta anordningar.
Den 31 december 2020 upphörde följande föreskrifter att gälla
Ovan föreskrifter ersattes 1 januari 2021 av de nya och omarbetade föreskrifterna om Arbetsplatsens utformning (AFS 2020:1). De nya föreskrifterna tar bland annat upp de nya reglerna om byggherrars, BAS Ps och projektörers ansvar för arbetsmiljön på den färdiga arbetsplatsen samt skärpta regler om tillgänglighet. 1 januari 2025 byts AFS 2020:1 ut till AFS 2023:12 Utformning av arbetsplatser.
[email protected]
010-173 50 37
Copyright © 2024 Eldupphör AB
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Analys". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | Cookies används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Nödvändigt". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Prestanda". |
viewed_cookie_policy | 11 months | Används för att lagra huruvida användaren har godkänt användningen av cookies eller inte. Den lagrar inga personuppgifter. |