Copyright © 2024 Eldupphör AB
Vi förklarar hur Arbetsmiljöarbetet har förändrats under pandemin och ger matnyttig information om vad arbetsgivare och anställda behöver tänka på.
Arbetsmiljö är ett brett område som inkluderar allt som påverkar anställda på en arbetsplats; såsom arbetsbelastning, ljud, ljus, arbetsställning, återhämtning och trivsel. Arbetsmiljö är med andra ord en kombination av fysiska och psykiska påfrestningar och sociala faktorer.
Arbetsgivare ska jobba på samma sätt med arbetsmiljö under pandemin som tidigare. Det innebär att arbetsgivaren har fortsatt fullt ansvar när det kommer till arbetsmiljön, även för anställda som arbetar hemifrån.
Något som arbetsgivare behöver göra regelbundet är riskbedömningar och utforma åtgärder utifrån den riskbild som finns på arbetsplatsen. Detta är en del av Systematiskt Arbetsmiljöarbete (SAM) som består av att undersöka arbetsmiljön, bedöma risker, vidta åtgärder och kontrollera åtgärderna. SAM kan beskrivas som ett kretslopp där aktiviteter ständigt utvärderas och åtgärdas.
Arbetsgivare ska alltid säkerställa att de har anställda har en så bra arbetsmiljö som möjligt, oavsett om anställda får direktiv att jobba hemifrån eller fortsätter jobba på arbetsplatsen. Om resultatet av riskbedömningen landar i åtgärden att anställda ska arbeta hemifrån krävs det tydliga nedskrivna riktlinjer och rutiner för detta.
För att kontrollera åtgärderna är det en bra idé att skicka ut en enkät om organisatorisk och social arbetsmiljö för att anonymt få reda på hur det går för anställda att jobba under pandemin. Enkäten tar bland annat upp arbetsbelastning och återhämtning och fungerar som ett verktyg för att kunna förbättra arbetsmiljön på de områden som får låga resultat.
Arbetsgivare bör hålla regelbunden kontakt med de anställda och lägga extra krut på att skapa delaktighet. Trender som inte fanns på kartan tidigare, som exempelvis digitala after work, dyker upp som ett sätt att fortsätta hålla kontakten med medarbetare.
Nu när många saknar den vardagliga sociala kontakten krävs det att arbetsgivaren är extra uppmärksam på hur de anställda mår. Det kan handla om att kontinuerligt fråga hur det går att jobba under pandemin och undersöka om det någon som behöver stöttning och hjälp, speciellt om någon är i en riskgrupp.
Nu när hemmet har blivit en arbetsplats för många är det arbetsgivaren som ska se till att tekniken fungerar. Detta är en arbetsmiljöfråga då det krävs stabil internetuppkoppling för att kunna delta i digitala möten och genomföra dagliga arbetsuppgifter.
Anställda behöver kommunicera med arbetsgivaren och ta upp eventuella arbetsmiljöproblem som uppstår vid distansarbete. Det finns enkla lösningar för att förbättra den fysiska arbetsmiljön under hemarbete, exempelvis genom att tillhandahålla en kontorsstol och ett höj- och sänkbart skrivbord.
Vid hemarbete försvinner de naturliga fikapauserna och småprat i lunchrummet. Ett bra tips är att ta en paus på 10 minuter varje timme. Utnyttja pausen till att göra något aktivt, som att ta en promenad eller stretcha. Se även till att regelbundet byta arbetsställning mellan sittande och stående.
Att kunna arbeta säkert gäller även för de som inte har möjlighet att jobba hemifrån. Arbetsgivare ska utifrån regelbundna riskbedömningar skapa skriftliga rutiner för att arbetsplatsen ska vara så säker som möjligt. Här krävs tydliga och ständigt uppdaterade policys från arbetsgivaren för att minska smittspridning, exempelvis att:
För den som har svårt att jobba hemifrån bör det finnas möjlighet att kunna åka in till arbetsplatsen under säkra former.
Som arbetsgivare kan bör man även hjälpa till att smittspåra om någon drabbas av Covid-19. Det är ett måste då anställda inte ska utsättas för fara.
Att hålla arbetsmiljöarbetet aktivt kan kännas som utmaning under rådande pandemi. Här är några viktiga som du kan ta med dig:
Copyright © 2024 Eldupphör AB
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Analys". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | Cookies används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Nödvändigt". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | Cookien används för att lagra användarens samtycke till cookies i kategorin "Prestanda". |
viewed_cookie_policy | 11 months | Används för att lagra huruvida användaren har godkänt användningen av cookies eller inte. Den lagrar inga personuppgifter. |